Pozycjonowanie szerokie SEO

2021-08-02

Pozycjonowanie szerokie to dość osobliwy pomysł, który jest odwrotnością pozycjonowania standardowego. Ustawienie elementów witryny internetowej pod kilkaset, kilka tysięcy lub nieskończoną liczbę fraz ma jednak swoje zalety i co najważniejsze - jest bardzo skuteczne. Może to być ciekawy pomysł na ominięcie dużej konkurencji w branży lub łatwiejsze promowanie strony w wyszukiwarce Google. Szerokie pozycjonowanie, które znane jest również pod nazwą długi ogon (ang. long tail) zyskuje na coraz większej popularności, a w dalszej części tekstu przedstawimy jego najważniejsze zalety. Szczegóły poniżej.

Na czym polega pozycjonowanie szerokie?

Jest to alternatywny sposób działania, polegający na zwiększeniu widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie na długi ogon zakłada promowanie danej witryny  w wyszukiwarce pod frazy kluczowe — kilkaset, kilka tysięcy, a nawet nieskończoność, co jest szczególnie przydatne dla obszaru e-commerce. Szerokie pozycjonowanie zakłada zatem wygenerowanie sumarycznie dużego ruchu organicznego za pomocą mało popularnych słów kluczowych, pod które nie pozycjonuje swoich stron wielu właścicieli.

Pozycjonowanie long tail - prawdy i mity

Prawdą jest, iż frazy, które są  średnio i mało popularne dostarczają małą liczbę wejść, jednakże biorąc pod uwagę ilość fraz, pod jakimi będzie wyświetlana witryna, to jej widoczność w internecie znacząco się zwiększy. Zatem pozyskany w ten sposób ruch na stronie sprawia, iż ruch może być podobny, a nawet większy niż w przypadku pozycjonowania standardowego, co jest dobrą wiadomością dla niewielkich biznesów e-commerce, które bardzo często nie mogą sobie pozwolić na duży budżet reklamowy. Szerokie pozycjonowanie pomaga podbić pozycję stron w wynikach wyszukiwania, powoduje zwiększenie widoczności witryny w sieci i tym samym generuje większą sprzedaż.

Technika długiego ogona jest sprawdzonym sposobem promowania strony w wynikach wyszukiwania Google i znaną taktyką pozycjonowania. Możemy zastosować ją w przypadku każdej witryny. Odpowiednie zaszeregowanie fraz kluczowych odbywa się według tej samej procedury jak w przypadku pozycjonowania standardowego, lecz wyróżnia je kilka znaczących elementów. Obecnie coraz więcej agencji SEO oferuje tego typu usługi, ucząc się jak najbardziej efektywnego wykorzystania tej techniki.

Różnice względem pozycjonowania standardowego

Gdy posiadamy stronę internetową, którą chcemy zoptymalizować pod względem SEO i została już ona zaszeregowana w standardowy sposób, to można przejść do techniki długiego ogona. Główną i znaczącą różnicą będą słowa kluczowe i ich wdrożenie na stronie. Pozycjonowanie standardowe skupia się na wyszczególnieniu krótkich, popularnych fraz, najczęściej pojedynczych słów, natomiast pozycjonowanie szerokie odpowiada za rozmieszczenie na stronie internetowej długich zwrotów, składających się najczęściej z czterech słów, które szczegółowo określają rodzaj wyszukiwanego produktu. Z tego też względu ten typ pozycjonowania nazywamy szerokim. Frazy z długiego ogona można uzyskać na wiele sposobów. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie planera słów Google lub zewnętrznych keyword generatorów. Można także pozyskiwać hasła z Google Trends lub wyszukiwarki Google i podpowiedzi sugerowanych podczas realnego wyszukiwania. W tej opcji wszystkie słowa kluczowe związana z daną kategorią tematyczną będą mile widziana na stronie internetowej.

Jeśli posiadamy już szeroki zbiór konkretnych sformułowań, możemy przejść do ich wykorzystania. Frazy te na stronie dodaje się pojedynczo lub wielokrotnie, ale w takim samym natężeniu — bez faworyzowania jakiegokolwiek słowa kluczowego. Same zwroty dodaje się również w standardowy sposób, można zamieścić je na samej stronie www w różnych częściach np. stopkach, zakładkach, menu czy tytułach i opisach podstron. Głównie frazy kluczowe dodawane są jednak w tekstach SEO, publikowanych regularnie i pisanych zgodnie z zasadami SEO  copywritingu. Wybrane sformowania możemy używać jako linków wewnętrznych lub aktywnych słów kluczowych linków wychodzących. Słowa te można też wyróżnić np. pogrubiając je w tekstach SEO.

Zalety pozycjonowania szerokiego

Pierwszą korzyścią szerokiego pozycjonowania jest możliwość wejścia do danej kategorii tematycznej. Przeważnie, gdy zaczynamy budowanie marki od zera, nie mamy środków na intensywne działania pozycjonujące. W popularnych kategoriach może być to problemem, ze względu na wysoką konkurencję w sektorze oraz renomę bardziej znanych firm. Pozycjonowanie szerokie daje zatem możliwość łatwiejszego wejścia na rynek lub umożliwia to w ogóle.

Wykorzystując technikę długiego ogona, uzyskuje się również bardziej jakościowy ruch niż w przypadku pozycjonowania standardowego. Jak sama nazwa wskazuje, wykorzystywany jest długi ogon, czyli złożone wyrażenia, które są mniej popularne i dużo bardziej szczegółowe. Pomimo tego, że wybrane frazy long tail są rzadziej wyszukiwane, używają ich użytkownicy, którzy są zdecydowani zakupowo, szukający konkretnych produktów, przedmiotów, usług lub firm. Dzięki temu trafiając na stronę, która wykorzystuje pozycjonowanie szerokie, istnieje duża szansa, iż osoby takie staną się klientami firmy. W przypadku ogólnych i popularnych fraz klienci odwiedzający stronę bardzo często jedynie przeglądają witrynę bez konkretnego celu zakupowego, a nawet jeśli dodadzą coś do wirtualnego koszyka, to często go "porzucają", opuszczając stronę bez realizacji zakupu.

Samo pozycjonowanie szerokie jest też bardzo bezpiecznym i dużo pewniejszym sposobem promowania witryn w Google od pozycjonowania standardowego. Zastosowanie frazy long tail sprawia, iż pozycjonowanie jest naturalne. Jeśli zbyt duży nacisk nie jest kładziony na konkretne frazy, nie istnieje ryzyko przeoptymalizowania strony internetowej czy narażenia się na kary ze strony Google. Przy intensywnym promowaniu witryny pod kilka konkretnych sformułowań, często może dojść do kar takich jak obniżenie rankingu czy nawet wykluczenie witryn z indeksu Googole jeśli wyszukiwarka uzna, że zbyt mocno manipulowaliśmy i ingerowaliśmy w cały proces.

Następną korzyścią pozycjonowania szerokiego jest fakt, iż możemy sprawdzać, pod jakimi frazami w branży w praktyce pozycjonuje się najłatwiej witrynę. Dzięki temu możliwe jest odnalezienie niszy, w której nie ma zbyt dużej konkurencji oraz słów kluczowych, które dostarczą sporego ruchu organicznego. Można to skutecznie wykorzystać, kładąc na nie większy nacisk, wdrażając pozycjonowanie standardowe lub wykorzystując na innych swoich stronach www.

Kiedy wdrażać technikę długiego ogona?

Pozycjonowanie szerokie warto wykorzystywać w kilku sytuacjach. Jedną z nich jest moment, w którym już promujemy naszą witrynę i chcemy podbić jej pozycję w wynikach wyszukiwania w sieci. Z pewnością wiele dodatkowych fraz long tail, pod którymi firma będzie widoczna, da pozytywne rezultaty. Często działanie w obszarze niszy jest dużo lepszym rozwiązaniem niż usilne promowanie witryny pod obleganymi i popularnymi frazami. Takie działania bez odpowiednio zaplanowanego budżetu oraz znanej marki często kończą się utartą przez firmę sporej ilości gotówki.

Do optymalizacji SEO również możemy wykorzystać technikę długiego ogona, gdy w danej kategorii tematycznej panuje duża konkurencja i nie ma możliwości przebicia się na czołowe lokaty. Pozycjonowanie long tail może okazać się skuteczne

Pozycjonowanie szerokie będzie też ciekawym sposobem na sprawdzanie potencjału mniej popularnych zwrotów w danej branży, zwłaszcza dla firm, które lubią niestandardowe rozwiązania i mogą pozwolić sobie na pewne ryzyko np. z racji silnej pozycji lub sporego budżetu reklamowego.

Pozycjonowanie szerokie będzie dobrym rozwiązaniem - przeciwwagą, gdy firma kładzie nacisk na pewne frazy, aby urozmaicić przekrój treści na stronie i zapobiec nawet przypadkowemu przeoptymalizowaniu witryny. Technikę długiego ogona poleca się stosować zawsze, jeśli pojawia się taka możliwość - będzie to dobrym ruchem niezależnie od strategii pozycjonowania danego przedsiębiorstwa.

 

 

Darmowe certyfikaty SSL w Kylos

Wszyscy nas Klienci mają możliwość instalacji darmowych certyfikatów.

Zapytaj nas jak możesz to zrobić.

Darmowy okres próbny pozwoli Ci sprawdzić naszą ofertę, bez ponoszenia kosztów.

Zapytaj o więcej

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus