Linkowanie zewnętrzne, wewnętrzne i wychodzące

2022-04-26

Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo wymagający proces, który wykorzystuje różne typy linkowania. Najbardziej znanym jest to zewnętrzne, które jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Oprócz niego również linkowanie wewnętrzne i wychodzące mają spory wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. W tym tekście prezentujemy wszystkie najważniejsze typy linkowania a także podpowiadamy jak warto je wykonywać i na co warto zwrócić szczególną uwagę. 

Linkowanie zewnętrzne stron internetowych

Linkowanie zewnętrzne stron internetowych to zdecydowanie najpopularniejszy sposób linkowania witryny. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który ma sporą istotność przy pozycjonowaniu serwisów w wyszukiwarce Google. Jest on nadal decydujący choć Google, aby uniemożliwić manipulowanie linkami, regularnie zmniejsza jego priorytet.

Linkowanie zewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników – linków do naszej strony internetowej w internecie. Są one nazywane linkami zwrotnymi lub backlinkami. Prowadzą z internetu do naszego serwisu. Według różnych taktyk mogą prowadzić do strony głównej lub kilku czy wszystkich podstron serwisu internetowego. Zasada działania linkowania jest stosunkowo prosta. Podczas linkowania dodaje się dwa typy linków zwrotnych – dofollow i nofollow. Są to linki przekazujące część mocy z linkowanej strony z której pochodzą linki do naszej witryny i nierobiące tego. Pierwszy typ linków zwiększa statystyki naszej strony w oczach Google, a drugi choć bezpośrednio tego nie robi, ma wpływ na wiarygodności i jakości linkowania, które również są oceniane przez algorytmy pozycjonujące Google.

Celem linkowania zewnętrznego jest przede wszystkim ukazanie Google iż nasza strona internetowa jest popularna i często polecana przez inne serwisy i użytkowników w sieci. Linkowanie zewnętrzne ma również pomagać przechodzić robotom indeksującym z innych stron w internecie na naszą witrynę i przyspieszać w ten sposób indeksowanie naszego serwisu, co z kolei przełoży się na dokładniejsze jego ocenienie i pośrednio wyższą pozycję strony w wyszukiwarce Google. W ten sposób pozyskiwany jest również ruch organiczny na naszą stronę internetową, który ma zwiększać statystyki wejść. Linkowanie zwrotne w pewnej części ma również zapewniać klientów i stałych bywalców naszej stronie internetowej.

Jeśli chcemy dodawać linkowanie lub zrozumieć na jakiej zasadzie ono działa, przede wszystkim powinniśmy stawiać na pozyskiwanie linków z jakościowych witryn internetowych. Obecnie pozyskanie wartościowego linku zwrotnego jest dużo korzystniejsze aniżeli wielu linków z mało wartościowych witryn. Należy robić to również w sposób naturalny, czyli dodawać linki nieregularnie i z różnych miejsc w sieci. W większości powinny one jednak pochodzić z lokalizacji związanych tematycznie z naszą branżą i stroną internetową. Linki zwrotne możemy pozyskiwać zarówno samodzielnie, jak i zlecając tę usługę agencjom marketingowym lub agencjom SEO. Koszt takiej usługi to ok. kilku złotych za pozyskanie jednego w linku. Linki zwrotne możemy pozyskiwać z wielu lokalizacji w internecie. Przede wszystkim są to media społecznościowe, a także katalogi biznesowe i katalogi firmy a także wizytówka na Google Maps oraz strony internetowe z możliwością komentowania takie jak blogi czy YouTube. Linki zwrotne pozyskuje się również poprzez influencer marketing i artykuły sponsorowane, gdzie płacimy właścicielom dużych serwisów internetowych za możliwość opublikowania linków do naszej witryny. Linkowanie zewnętrzne należy wykonywać w naturalny i nieschematyczny sposób, aby nie budzić wątpliwości algorytmów oceniających witrynę które z kolei są bardzo przeczulone na punkcie manipulacji.

Podpowiadamy: Chcąc pozyskiwać linki zwrotne, warto robić to również z oryginalnych lokalizacji. Mogą to być serwisy ogłoszeniowe czy serwis Wikipedia. Często mówiąc o linkowaniu zewnętrznym nie myślimy o pozyskiwaniu linków właśnie z tych lokalizacji, gdyż wydaje się to nam egzotyczne. Na portalach ogłoszeniowych różnego rodzaju możemy umieszczać linki do szczegółów produktu, a na Wikipedii tworzyć wartościowe wpisy zawierające źródło lub odnośnik do materiałów kierujący do naszej strony internetowej. Ciekawą lokalizacją są też strony internetowe uczelni pozwalające zamieszczać ogłoszenia pracodawcy w poszukiwaniu pracowników wśród studentów.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne strony internetowej to z kolei umieszczanie linków do innych podstron serwisu w obrębie samej witryny internetowej. Linkowanie takie wykonuje się w różnych strategiach i technikach. Może być linkowanie w schemacie plastra miodu łączące wszystkie witryny serwisu, linkowanie każdej strony do każdej lub linkowanie do strony głównej. Linkowanie wewnętrzne stron internetowych jest bardzo ważnym czynnikiem optymalizacji samej strony internetowej, który istotnie wpływa na pozycjonowanie serwisu. Jest to również popularna czynność, która wykonywana jest wbrew pozorom bardzo różnie przez właścicieli witryn. Jedni z nich przykładają do tego sporo uwagi, a inni bagatelizują lub nie posiadają odpowiedniej wiedzy, aby wykonać linkowanie wewnętrzne prawidłowo.

Celem linkowania wewnętrznego jest stworzenie logicznej i czytelnej dla robotów indeksujących Google struktury całego serwisu. Linki takie mają ułatwiać przechodzenie robotom indeksującym na kolejne podstrony naszego serwisu, a także przyspieszać i ułatwiać indeksowanie serwisu. Całościowe i kompleksowe zindeksowanie serwisu wpływa również na wyższą ocenę naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google i wyższą jej pozycję. Dzieje się tak, gdyż dokładnie indeksowanie większej ilości podstron naszego serwisu da lepsze rezultaty pozycjonujące aniżeli długie indeksowanie nie wszystkich podstron. Kolejnym celem linkowania wewnętrznego jest proponowanie przejścia na inne podstrony czytelnikom przeglądającym daną witrynę serwisu. Wydłuża to czas sesji i obecności użytkowników na naszej stronie, a także zwiększa ruch i aktywność użytkowników na samym serwisie. Statystyki te również mają spory wpływ na ocenę naszej strony przez wyszukiwarkę Google.

Wykonywanie linkowania wewnętrznego powinno odbywać się przede wszystkim w przemyślany a także usystematyzowany sposób. Należy wykonywać je według pewnego schematu, aby w miarę upływu czasu i dodawania treści, tekstów czy podstron serwisu nie pogubić się z linkowaniem. Linki wewnętrzne mogą być dodawane zarówno w formie aktywnych słów lub całych oryginalnych odnośników. Dobrym pomysłem jest dodawanie linków wewnętrznych w treściach, jakie publikujemy na naszej stronie internetowej.

Linkowanie wychodzące

Trzecim i ostatnim typem linkowania strony internetowej jest linkowanie wychodzące. Jest to umieszczanie linków wychodzących z naszej witryny na inne strony internetowe w sieci. Polega ono na dodawaniu linków w różnych częściach witryny, które będą kierowały do zewnętrznych stron internetowych, których nie jesteśmy właścicielami. Na pierwszy rzut oka może kojarzyć się ono z darmowym linkowaniem innych witryn. Choć w rzeczywistości jest to poniekąd takie działanie, linkowanie wychodzące ma jednak wiele plusów i zalet dla nas. Daje sporo profitów naszej witrynie, gdyż wyszukiwarka Google nagradza serwisy dbające o dostarczanie informacji użytkownikom nawet wskazującym źródła zewnętrzne. W zdecydowanej większości przypadków nie będzie wiązało się to z odpływem użytkowników z naszej strony internetowej, a taką obawę możemy wyeliminować stosunkowo prosto. Wystarczy dodawać linki wychodzące do największych witryn branżowych z którymi bezpośrednio nie rywalizujemy. Wyszukiwarka Google szczególnie faworyzuje witryny, które kierują swoich użytkowników do Wikipedii, a więc warto publikować właśnie takie linki wychodzące.

Mówiąc o linkowaniu wychodzącym, przede wszystkim nie musimy umieszczać ich bardzo dużej ilości. Jeden taki link na każdej podstronie serwisu w zupełności będzie wystarczający. Ciekawą podpowiedzią w tym zakresie może być stosowanie barteru, czyli wymiennego używania linków wychodzących z innymi markami branżowymi. W ten sposób uzyskamy podwójną korzyść — zarówno z linkowania wychodzącego jak i przychodzącego z internetu. Wiele osób zapomina lub nie docenia tego sposobu optymalizacji strony internetowej, choć jest to bardzo ważne.

Kilka słów o linkowaniu

Podsumowując temat linkowania strony internetowej, warto również wspomnieć o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim powinniśmy wykonywać je w sposób naturalny niezależnie od tego czy wykonujemy linkowanie wewnętrzne, wychodzące czy zewnętrzne. Wyszukiwarka Google posiada wiele algorytmów potrafiących analizować zmiany zachodzące na stronie a także wykrywać nadużycia i manipulacje. Nie powinniśmy zatem ryzykować nałożenia kar.

Linkowanie powinno być również wykonywane jako proces długofalowy, a także w przemyślany i zaplanowany sposób. Nie wdrożymy linkowania jednorazową akcją lub w krótkim czasie. Musi to być proces wykonywany regularnie. Warto również zaplanować publikację linków różnego rodzaju, a także to jak będziemy je realizowali i dodawali na naszą stronę internetową.

Jeśli linkowanie strony internetowej nieco nas przeraża lub samodzielnie nie posiadamy odpowiednich umiejętności, aby linkować naszą stronę, na rynku istnieje wielu specjalistów, a także agencji SEO czy marketingowych, które zajmują się tego typu usługami. Aby z nich skorzystać, nie musimy wykupywać kompleksowego pozycjonowania strony internetowej, a możemy zamówić jedynie usługę linkowania strony. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż możemy dostosować je do naszego budżetu czy potrzeb i możliwości, jakie posiadamy.

Przede wszystkim linkując naszą witrynę, powinniśmy również stawiać na jakość. Wykonywanie jakichkolwiek czynności pospiesznie czy niskojakościowo będzie mijało się z celem, gdyż tylko jakościowe działania pozycjonujące będą przynosiły najlepsze rezultaty i efektywnie będą wykorzystywały nasz poświęcony czas czy budżet. Nie należy zatem linkowania wykonywać okazjonalnie, bez przemyślanego schematu czy w chaotyczny sposób.

 

Szukasz sprawdzonego hostingu?

Dobrze trafiłeś.

Pakiety hostingowe Kylos to sprawdzone i niezawodne rozwiązanie dla Twojej strony.

Darmowy okres próbny pozwoli Ci sprawdzić naszą ofertę, bez ponoszenia kosztów.

 

Sprawdź nas

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus