Określenie grupy docelowej przy kampaniach reklamowych
Określenie grupy docelowej przy kampaniach reklamowych. Jak określić grupę docelową i wybrać osoby, do których kierujemy naszą reklamą. Krótki poradnik dla początkujących
Targetowanie reklam internetowych to jedno z najważniejszych zadań, jakie czeka nas podczas uruchamiania kampanii promocyjnej. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy system reklamowy Google Ads czy Facebook Ads lub inne sposoby reklamy w sieci, podstawowym elementem kampanii promocyjnej jest określenie grupy odbiorców, do której chcemy dotrzeć z naszą reklamą. To właśnie od tego elementu zależy skuteczność, a także efektywność reklamy. Poniżej wyjaśniamy dokładnie czym jest targetowanie i jak określić grupą docelową.
Czym tak właściwie jest targetowanie reklamy
Targetowanie reklamy internetowej jest świadomym określeniem odbiorców, którym chcemy wyemitować naszą reklamę. Określa się ją na podstawie wielu elementów i cech potencjalnych odbiorców. Celem targetowania reklamy jest zwiększenie skuteczności przekazu reklamowego, a także efektywności finansowej. Targetowanie jest bardzo ważne, gdyż docierając do grupy osób które mogą skorzystać z naszej reklamy uzyskujemy dużo więcej konwersji, aniżeli publikując przekaz reklamowy grupie przypadkowych osób, z których zdecydowana większość z pewnością nie skorzysta z oferty naszej marki. Targetowanie polega zatem na określeniu osób, do których chcemy dotrzeć, a następnie dokładnym wprowadzeniu informacji o tych osobach w systemach reklamowych.
Przeprowadź badanie rynku i odpowiedz na pytanie do kogo chcesz dotrzeć
Pierwszym krokiem targetowania reklamy internetowej jest odpowiedzenie na pytanie do kogo tak właściwie chcemy dotrzeć i kim mogą być nasi klienci. W tym celu warto przeprowadzić badanie rynku, analizę dotychczasowych sprzedaży, a także zastanowić się do kogo kierujemy nasz produkt i komu chcemy go sprzedawać. Przede wszystkim dzięki tym pytaniom określimy osoby, które korzystają z produktów które promujemy, osoby dla których dedykowany jest nasz produkt, a także osoby które wyrażają największe zainteresowanie naszym produktem. W takiej sytuacji warto stworzyć kilka profili odbiorców i testować różne ustawienia targetowania reklam, porównując ilość konwersji z konkretnej kampanii reklamowej z różnymi grupami odbiorców. Dzięki temu dowiemy się, w jakiej grupie odbiorców warto się reklamować oraz czy nasze przewidywania mają odzwierciedlenie w rzeczywistości i nasze produkty sprzedajemy dokładnie w tej grupie docelowej do której kierowaliśmy pierwotnie produkt – co nie jest często takie oczywiste.
Określając targetowanie powinniśmy zatem dokładnie odpowiedzieć sobie na pytania kim są nasi potencjalni odbiorcy, jakie rzeczy posiadają, jak się zachowują, gdzie mieszkają oraz jakie są typowe cechy dla danej grupy odbiorców.
Przed rozpoczęciem kreowania kampanii reklamowej powinniśmy zatem zebrać wszystkie cechy potencjalnych klientów, a także stworzyć kilka profili. Wprowadzanie danych podczas tworzenia kampanii reklamowej będzie dużo prostsze i skuteczniejsze, niż określenie preferencji na tym etapie tworzenia reklamy. Określenie grupy docelowej powinno być zatem wynikiem przemyśleń i dokładnej analizy, a nie wynikiem przypadku i pośpiechu.
Targetowanie szerokie i wąskie
Bardzo ważnym aspektem targetowania reklamy internetowej jest również zawężenie lub rozszerzenie grupy docelowej. Rozszerzanie targetu to umieszczanie w nim tych wszystkich osób, które w ogóle mogą skorzystać z naszej reklamy, nawet jeśli jest to mało prawdopodobne. Szerokie targetowanie wykorzystuje się przy chęci zwiększenia zasięgu marki czy zwiększeniu jej rozpoznawalności oraz przy celach wizerunkowych reklamy. Wąskie targetowanie jest zaś bardzo szczegółowym określeniem grupy docelowej i jej zawężeniem. Ma ono na celu trafić dokładnie do idealnych potencjalnych klientów i wykonuje się je przy sprzedaży produktów, gdyż właśnie takie osoby zakupią nasz produkt z największym prawdopodobieństwem. Jeśli zatem reklamujemy produkt z celem sprzedażowym, powinniśmy określać jak najbardziej jest to tylko możliwe idealnych odbiorców. Jeśli chcemy z kolei zwiększyć zasięg czy budować pozytywny wizerunek marki, powinniśmy docierać do wszystkich potencjalnych klientów firmy, określając jedynie podstawowe parametry umożliwiające skorzystanie z naszej oferty np. językowe, wiekowe czy lokalizacyjne.
W pierwszej kolejności określaj najlepszych klientów
Przydatną podpowiedzią podczas tworzenia grupy docelowej odbiorców dla naszej reklamy internetowej jest również wybieranie w pierwszej kolejności najlepszych potencjalnych klientów. Jeśli mamy możliwość dokładnego targetowania odbiorców lub grupa docelowa jest na tyle duża iż jej zawężenie nie utrudni nam promocji, warto wybierać dobrze rokujących klientów. Oprócz określenia wieku, płci czy lokalizacji i zainteresowań tematycznych, warto wybierać takie cechy, które sprawiają, iż dane osoby są idealnymi klientami. Przede wszystkim będą to osoby lubiące zakupy internetowe, a także osoby majętne. Osoby tak określane w systemach reklamowych będą dużo skłonniejsze do wydania pewnej sumy w naszym sklepie internetowym, niż osoby niedoprecyzowane. Osoby takie, mogą posiadać ekskluzywne zainteresowania czy przedmioty takie jak telefony z systemem iOS itd. Mogą też interesować się zakupami internetowymi. Warto również wybierać w pierwszej kolejności osoby z najbliższej lokalizacji, aby dostawa produktów była szybka, a następnie wysoko oceniana przez pierwszych klientów.
Nie zapominaj o rzeczach oczywistych
Zajmując się targetowaniem reklamy internetowej powinniśmy również pamiętać o rzeczach oczywistych, które dość często nam umykają. Przede wszystkim jest to wybranie osób posługujących się językiem polskim. Wbrew pozorom jest to ważny parametr, gdyż na terenie naszego kraju znajduje się wielu obcokrajowców, którzy przebywają w Polsce np. w celach zarobkowych lub są studentami na wymianach międzynarodowych. Osoby takie z pewnością nie zrozumieją naszej reklamy, a także z niej nie skorzystają. Przy reklamach które są szczegółowe, które są zaawansowane graficznie lub posiadają wiele szczegółów, warto wybierać odbiorców korzystających z urządzeń desktopowych, na których zapoznanie się z reklamą będzie dużo bardziej komfortowe, aniżeli na urządzeniach małoekranowych. Tragetując wąskie grupy odbiorców powinniśmy również sugerować się wskazaną granicą zawężania grupy docelowej przez system reklamowy i nie powinniśmy jej przekraczać. Zbyt dokładne określenie odbiorców poprzez wybranie wielu cech i zbyt wąska grupa sprawi iż reklama może nie zostać prawidłowo wyemitowana.
Szukasz szybkiego hostingu z dyskami SSD? Dobrze trafiłeś.
Pakiety hostingowe Kylos to sprawdzone i niezawodne rozwiązanie dla Twojej strony.
Darmowy okres próbny pozwoli Ci sprawdzić naszą ofertę, bez ponoszenia kosztów.
Sprawdź nas